Forero Bloqueado
Fecha Registro: may 2010
Mensajes último año: 0
SmilePoint último año: 1
|
//*//
Cita:
L'«allargo»
«Aquesta colla de bons minyons amb titulació universitària i cara de criatura entenimentada, a més, han rebut un tractament privilegiat»
Josep-Lluís Carod-Rovira | Actualitzat el 09/04/2015 a les 00:02h
He cercat el mot al diccionari normatiu de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) i no hi apareix. Sí que, en canvi, surt al diccionari dialectal Alcover-Moll, si bé només en la forma plural: "allargos". I ho defineix com “allò que serveix per a allargar una cosa”. Ja se sap que els diccionaris, a totes les llengües del món, contenen alguns mots inexistents, vull dir que són el resultat d’algun error o un simple caprici d’algun filòleg, sense cap arrelament a la comunitat lingüística i, contràriament, deixen de figurar-hi paraules que són ben vives i usuals entre els parlants i que no sempre són, necessàriament, un barbarisme procedent d’un altre idioma. He mirat el diccionari de la Real Academia i “alargo” no hi apareix si no és com a primera persona del present d’indicatiu del verb corresponent, exactament igual que en català, però no pas com a substantiu. Per aquests verals, però, sempre hem dit “allargo” al bocí de cable elèctric que fem servir quan, en no poder arribar a l’endoll amb el cable de l’aparell que hi volem connectar, perquè fem curt, ens en cal un altre per accedir al corrent elèctric. El giny en qüestió, doncs, no té cap més utilitat que la d’allargar, amb un afegitó suplementari, la funció potencial que ja faria, per ell mateix, el cable de l’aparell si pogués situar-se més a prop de l’endoll esmentat. Dit d’altra manera, l’allargo per ell mateix, tot sol, sense res més, és inútil, ja que no pot fer cap funció i no serveix per a res.
Sigui dit amb el màxim respecte pel grup polític Podemos, crec que, al nostre país, aquest grup pot acabar fent la funció d’allargo. Em refereixo a aquí, no a allà. Allà s’ha beneficiat de la manca de trempera i il·lusió que representa l’esquerra espanyola, ancorada en l’antigor ideològica i formal més castissa, que no sé si ve o no de casta. Han sabut aportar una expressió política que apareix com a més nova, més fresca, més viva, comparada amb la que hi havia fins ara. Una altra cosa és si, realment, Podemos és allò que vol semblar. Aquest aspecte desenfadat, d’estètica antisistema dintre d’un ordre i ben dotats acadèmicament, pot arribar a fer-se simpàtic a certs sectors de la societat espanyola, necessitats d’una mica d’aire fresc per a respirar, més enllà de l’ambient resclosit de la parella de fet PP-PSOE de sempre. Aquesta colla de bons minyons amb titulació universitària i cara de criatura entenimentada, a més, han rebut un tractament privilegiat per part de certs canals de televisió, la col·laboració dels quals ha estat realment espectacular en la socialització de la seva imatge. Però, almenys a les eleccions andaluses, la primera oportunitat que han tingut per a contrastar l’acceptació del seu projecte, els resultats han estat força inferiors als que s’auguraven, si bé és innegable que, d’ara endavant, formaran part de l’escena institucional i parlamentària, pràcticament a pertot.
Aquí, de primer semblava una cosa, i ara tot fa pensar que n’és una altra. És curiosa la celeritat amb què han passat de defensar un referèndum on els catalans del Principat poguéssim decidir el nostre futur, a la posició mitja figa mig raïm d’ara, on cada dia en sents una de nova i no, precisament, engrescadora. Fugir d’estudi afirmant que sobirania és decidir entre sanitat pública o privada, però no dir res sobre decidir entre independència o dependència, em sembla una aixecada de camisa, salpebrada de demagògia populista, digna de la millor casta espanyola. O assegurar, sense immutar-se, que després d’uns quants segles d’estar junts (junts o junyits?) amb Espanya, no té sentit ja de plantejar una altra cosa, és tant de l’alçada d’un campanar com si algú gosés dir que, després de milers d’anys sense aconseguir la justícia social, aquesta és una causa que ha de ser abandonada, perquè ja s’ha demostrat que era impossible.
Ara resulta, però, que per a alguns compatriotes, Podemos és la darrera esperança perquè Espanya, l’Estat espanyol, el Regne d’Espanya o com romanços vulguem dir-ne de tot l’entramat extractiu (polític, militar, empresarial, mediàtic, judicial, religiós, administratiu) que viu del “cuentu” de la unitat d’Espanya, faci un pensament. El pensament que no ha fet mai al llarg de la història i que, n’estic convençut, mai no farà tampoc en el futur. Hi ha qui, de bona fe, pensa que amb Podemos al govern d’Espanya es podria fer un referèndum en condicions i, en conseqüència, poder triar el futur que volem. Per tant, el que cal és esperar el dia gloriós que la retòrica hispano-veneçolana entri amb un seat panda a la Moncloa, perquè nosaltres puguem aixecar el cap. Tanta ingenuïtat per part nostra m’esgarrifa. Perquè, de fet, l’apel·lació a un futur en mans de Podemos no sembla imaginable i, sobretot, perquè, a la pràctica, no tindria altra funció que delegar a Espanya una decisió que no li correspon, el nostre futur, ja que aquest només ens pertany a nosaltres. Ja fa temps que l’antropòleg Manuel Delgado ha teoritzat, amb gran encert, sobre el paper de Podemos com a darrer baluard de l’anomenat unionisme. Recórrer ara a Podemos no és res més que allargar, un cop més, una decisió que, tard o d’hora, s’acabarà produint. Podemos, doncs, seria l’allargo, l’últim recurs per a connectar-nos quan, de fet, el que molts volem és, justament, desconnectar-nos. Són aquestes coses que tenen les llengües, però Podemos tant pot venir del verb poder com del verb podar. I, francament, m’ensumo que la cosa té més pinta de pertànyer a la primera conjugació verbal que no pas a la segona.
|
http://www.naciodigital.cat/opinio/10532/allargo
Bump:
Cita:
Franco, Don Pelayo i els historiadors espanyols
«D’aquests mateixos deliris deriven els coneixements (!?) històrics que demostren tenir Esperanza Aguirre i Alicia Sánchez-Camacho»
Francesc Puigpelat | Actualitzat el 09/04/2015 a les 00:02h
Un dels fenòmens més graciosos del debat polític entorn a Catalunya és que, des d’Espanya, s’acusi els catalanistes de manipulació de la història. Pel que es veu, a Espanya no n’hi ha hagut mai, de manipulació. Només cal veure que ha calgut esperar 40 anys perquè la Reial Acadèmia de la Història (RAH), al seu diccionari biogràfic, utilitzi la paraula “dictador” per definir Francisco Franco. Fins fa pocs dies, la RAH encara afirmava que el règim de Franco no havia estat una dictadura, sinó només “un règim autoritari”.
Fet i fet, la biografia oficial de la RAH va ser escrita per Luis Suárez, un dels patrons de la Fundación Francisco Franco. Què es podia demanar, en un cas així? La biografia de Suárez és totalment elogiosa, amaga barroerament la repressió i els crims d’Estat i arriba a dir, literalment: “Puso en marcha, en 1963, el Plan de Desarrollo, que en pocos años colocaría a España en el séptimo puesto en la escala económica mundial”. D’això se’n diu objectivitat!
És clar que la cosa els ve de lluny, als espanyols. La seva passió per l’objectivitat es remunta a les cròniques del rei Alfons III d’Astúries: "La Crónica Albeldense" (any 881), la "Crónica profética" (883) i la "Crónica de los reyes visigodos o Crónica de Alfonso III" (911). En elles s’explica com Don Pelayo, al capdavant d’un centenar de fidels, va derrotar un exèrcit musulmà format per 178.000 sarraïns, amb l’ajut miraculós de la mare de Déu de Covadonga. L’episodi, escrupolosament objectiu, s’ha repetit durant segles a tots els manuals d’història d’Espanya.
A les mateixes cròniques s’explica a més una molt fantasiosa genealogia segons la qual Don Pelayo era, de fet, nét de Roderic, el darrer rei dels visigots, cosa que el legitimava per tenir el domini sobre tota la Península. En aquests pur deliris medievals es basa el mite de que la nació espanyola ja existia en temps dels reis visigots. I d’aquests mateixos deliris deriven els coneixements (!?) històrics que demostren tenir Esperanza Aguirre i Alicia Sánchez-Camacho per afirmar que la nació espanyola ja existia fa tres mil anys.
Ah, la historiografia espanyola! N’és tant, d’objectiva! Començant per Don Pelayo, i acabant per Franco.
|
http://www.naciodigital.cat/opinio/10530/franco/don/pelayo/historiadors/espanyols
Bump:
Cita:
Mont-rebei és de tots
«ENDESA ho segueix intentant, segurament convençuda que en el moment que agafi la societat desprevinguda ho aconseguirà»
Eduard Ribera | Actualitzat el 08/04/2015 a les 00:00h
El congost de Mont-rebei és el pas natural del riu Noguera Ribagorçana que separa el Montsec d'Ares del Montsec de l'Estall a l'Aragó; un indret de gran bellesa paisatgística i de gran valor ecològic que s'ha mantingut pràcticament lliure de la intervenció humana, si descomptem el camí de ferradura que el 1924 va comunicar la vall d'Àger amb el Pont de Montanyana, actualment inundat, i el que la companyia ENHER va excavar a la roca el 1982 per damunt de la cota màxima de l'embassament de Canelles.
Ara, per segona vegada, la hidroelèctrica ENDESA prova de tirar endavant un projecte per construir una presa 15,75 Hm3 i una central de 6.900 KW de potència màxima a 800 metres al vessant nord del congost de Mont-rebei. El primer intent el va fer el 2006 i ja aleshores una sèrie d'entitats encapçalades per IPCENA i el Centre Excursionista de Lleida s'hi van oposar i el projecte va quedar aparcat, probablement a causa de la proximitat de les eleccions de 2006 (Parlament) i 2007 (municipals).
Més antigament, entre 1985 i 1987 la mateixa Generalitat de Catalunya va voler estendre el trajecte de l'Eix Occidental des de Tortosa fins a la Vall d'Aran, passant pel congost. La forta oposició popular va aconseguir aturar aquest projecte viari i, de retruc, va propiciar la declaració de diverses figures de protecció de l'espai.
El 1987 Mont-rebei va ser declarat Reserva Natural per a la conservació de la llúdriga. El 1992 es va incloure al Pla d’Espais d'Interès Natural. El 1999 va ser adquirit per la Fundació Territori i Paisatge de Caixa Catalunya amb l'objectiu de preservar-ne els valors naturals i de paisatge. El 2004 es va incorporar a la Xarxa Natura 2000 i fou declarat Zona d'Especial Protecció d’Aus per la Unió Europea. El 14 d'abril de 2005, va ser declarat Refugi de Fauna Salvatge i el Govern de la Generalitat va subscriure el compromís de declarar el Montsec com a Parc Natural. La zona també ha estat proposada com a Patrimoni de la Humanitat per part de la UNESCO.
Tot amb tot, ENDESA ho segueix intentant, segurament convençuda que en el moment que agafi la societat desprevinguda ho aconseguirà. La Confederación Hidrográfica del Ebro, organisme dependent del Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente, ha admès a tràmit el projecte de construcció de la presa i de la central (BOP Lleida núm. 44 de 05/03/2015) i s'estableixen 30 dies hàbils de termini (fins a mitjan abril) per a presentar al·legacions.
La plataforma Stop Presa de Mont-Rebei —impulsada per IPCENA, els centres excursionistes de Balaguer i Lleida, els Amics de la Muntanya de Tremp i els Amics del Montsec de Benavarri—, ha passat ara al davant amb un manifest d'oposició que pretén recollir firmes per aturar aquest despropòsit. Una infraestructura, sigui dit de passada, projectada sota la cobertura d'una legislació esbiaixada que castiga les energies renovables i l'autoconsum i vetlla pels interessos de les grans energètiques.
Mont-rebei és de tots i no podem permetre que el malmetin. Us convido a signar el manifest de la Plataforma.
|
http://www.naciodigital.cat/opinio/10525/mont-rebei/tots
Bump:
Cita:
Fernández Díaz i García-Margallo, ministres marca Espanya
"Per què els líders del que ara s'anomenen forces polítiques transformadores no critiquen les mentides del PP?"
Mònica Sabata
La marca Espanya passa per hores molt baixes. Ni és el que era, ni té cap credibilitat, ni sedueix ningú. I és que el producte que anys enrere havia fet fortuna arreu del món passa per moments molt poc inspirats, tot i que els seus màxims avaladors s'entestin a defensar-ne els èxits i les bondats. Una cosa semblant passa amb alguns dels ministres de l'executiu de Mariano Rajoy, els quals tenen el mateix sabor ranci que la marca que representen. Encara més: durant els darrers mesos han demostrat tenir una capacitat important per generar i difondre una ideologia trufada de mentides i infàmies radicalment criticables que només tenen l'objectiu de malmetre tot allò que passa a Catalunya. Em refereixo, evidentment, als insignes ministres de l'Interior, Jorge Fernández Díaz, i al d'Afers Exteriors i Cooperació, José Manuel García-Margallo.
Relacionar l'independentisme català i el jihadisme islàmic és una temeritat i una barbaritat, a més de ser una irresponsabilitat, que converteix aquesta gent, fent meves les paraules de l'amic David Fernández, en "un perill públic". I és que l'afirmació del ministre Jorge Fernández Díaz és un episodi més que caldrà afegir a la llarga llista de despropòsits d’aquest ministre: els papers inventats de la UDEF, el fals compte de Xavier Trias a Suïssa i l'afirmació que les famílies catalanes no podrien menjar juntes per Nadal per culpa de la mobilització sobiranista, entre d'altres perles que cal condemnar. Aquesta setmana el ministre ha traspassat la línia vermella. Utilitzar la ideologia del seu partit i el seu càrrec públic per generar por i atacar la tasca feta a favor de la integració dels nouvinguts a Catalunya és tenir molta barra. Fer-ho per atacar el sobiranisme i relacionar-lo amb la violència islamista és repugnant. És, senzillament, un atac a la democràcia que els estats de dret del segle XXI no haurien de permetre. Si, a més a més, un col·lega d'executiu dóna per bones aquesta comparances, vol dir que no som davant d’un pervertit polític, sinó d’una estratègia governamental secundada pel PP.
Tanmateix, també és greu la manca de reacció dels altres partits espanyols i els de signe unionista que actuen a Catalunya. Per què Podem, Ciutadans o el PSC (PSOE) no responen a l'embat del ministre? Per què forces que es consideren progressistes no critiquen unes declaracions que només tenen l'objectiu de minar la convivència i la cohesió social que hem construït durant una dècada i mitja? Per què els líders del que ara s'anomenen forces polítiques transformadores no critiquen les mentides del PP? Per què Podem, els suposats campions de la transparència, no destapen les infàmies del ministre?
Se m'acudeixen almenys tres motius que expliquen aquests silencis. El primer és que no tenen discurs sobre la immigració, la integració i la diversitat a casa nostra i tot el que això implica. El segon motiu pot ser que comparteixin la batalla del ministre per combatre l'independentisme, encara que sigui del PP, i més val no criticar-lo. La tercera i última raó dels silencis còmplices respon al partidisme més sectari, ja que ministre va assenyalar la Fundació Nous Catalans, vinculada a Convergència Democràtica de Catalunya, i això els convé per deteriorar la imatge del partit i, sobretot, el president Mas que lidera el procés sobiranista des del govern.
Tot plegat pot semblar surrealista i probablement ho és, però em temo que ens hi haurem d'acostumar perquè l'unionisme està disposat a donar per bona qualsevol estratègia que ataqui les aspiracions democràtiques del sobiranisme català. Si cal deixar passar una bestiesa tan grossa com relacionar el projecte independentista amb el jihadisme, es fa i punt. Això és la nova política? Caram. Almenys els de PP van de cara, oi?, encara que diguin mentides.
|
http://www.elsingular.cat/cat/notices/2015/04/fernandez_diaz_i_garcia-margallo_ministres_marca_espanya_107884.php
Bump:
Cita:
1938, a Burgos, un home mor
"Sisplau, avui no em parleu de línies vermelles per la llibertat de Catalunya"
Quim Torra
Són dos quarts de set del matí. Les primeres llums de l’alba d’un divendres de passió s’obren pas. La rosada ha deixat els camps d’un blanc evanescent. Fa molt fred.
L’home porta unes robes senzilles, els cabells, negres, tirats enrere. A una mà, un crucifix; a l’altra, els peücs de la seva filla petita. Al costat, el pare Ignasi Romanyà, que l’ha acompanyat tota la nit i amb qui fa poca estona han resat junt la missa pro agonizantibus, va xiuxiuejant-li: “Jesús, Jesús!”. L’home mira endavant. Els seus llavis murmuren.
A París, la seva dona i els seus fills dormen. Ella, ahir, li va acabar d’escriure una carta que no llegirà mai: “sento jo aquesta necessitat de consolar-te i alleujar-te. Vull que creguis en la meva sinceritat quan et dic que tinc absoluta confiança i que el nostre pitjor enemic és el temps, i contra aquest només queda el remei d'esperar i esperar. Certament, el mes d'abril és el teu mes, però fixa't que no és de dates desagradables, sinó més aviat de bons esdeveniments i qui sap si podrem afegir-hi el del teu alliberament. Perdona que se'm passés per alt els teus 48 anys, no tenia altra cosa al cap i en posar-me a escriure, me'n vaig oblidar!. Felicitats! Poques vegades l'havíem passat separats. Records a en Lluís. Encantades i contentes amb la llibertat de Merche. Milions d'abraçades, Pilar”. Tampoc Pilar Azemar no rebrà mai la carta que ell li ha escrit fa unes hores, juntament amb el seu testament polític, adreçat al president Lluís Companys. Cap dels dos documents no serà entregat als seus destinataris.
L’home s’entrebanca, i les seves mans toquen la terra, humida, aspra, camps de Castella, durs, eixorcs. Els recorda molt bé, fa 15 anys també era aquí mateix, al penal, aleshores pres per la dictadura de Primo de Rivera. Va deixar escrit: “La independència de Catalunya, el meu suprem ideal d’aquest món”. L’home s’aixeca. Arriben a un fossat. El posen d’espatlles al talús de pedres. Al davant, l’escamot de guàrdies civils. L’home mira al pare Romanyà. I a l’escamot. No se n’adona però un soldat català és allà, terroritzat del que és a punt de passar.
L’home tanca els ulls. En un instant, tota la seva vida passa per davant. No és difícil de recordar, la seva trajectòria és una línia recta , sense revolts ni tàctiques, en la defensa de la llibertat de Catalunya. Als 40 anys ho havia estat tot: regidor de l’Ajuntament de Barcelona, conseller de la República Catalana, conseller de la Generalitat de Catalunya, diputat al Congrés… Càrrecs per sobre dels quals hi manava una moral: la fidelitat a l’ideal, a l’objectiu de la independència de Catalunya. L’home recorda una imatge per sobre de qualsevol altra: 14 d’abril de 1931, al costat del president Macià. Sí, és l’home que més ha admirat.
El capità li pregunta si vol que li tapin els ulls. Ho rebutja. El fred és intens, però no el sent. Prem amb força els mitjonets de la menuda. El capità se’n torna al davant de l’escamot, i els ordena que es preparin. Els fusells fan els sorolls mecànics de carregar.
L’home mira a l’horitzó. Una boirina de plom. Sent la seva respiració, l’aire que li bat la cara, l’olor de la terra fangosa. El silenci és absolut. Només hi és ell, entre la terra i el cel. I aleshores, en aquell moment, en aquell precís moment, l’home parla.
Què és el que el porta, a aquell home, en el darrer moment de la seva vida, a cridar “Visca Catalunya Lliure”? Ho diu, la veu surt forta, poderosa, serena, ho crida, tota la vida concentrada en aquell crit. I encara “Jesús, Jesús”, i prem amb força el crucifix i tot s’esborra de cop, ja no sent el crit de “Fuego” perquè l’home és lluny d’allí, és a la platja de Sant Pol, davant del mar, la tarda esmunyint-se i uns llaüts a l’horitzó, i ell tan sols sent el sol i els crits dels infants i fins li sembla que el vent omple les veles dels vaixells, que marxen.
L’home cau a terra. La descàrrega ha estat certera, però li disparen rutinàriament el tret de gràcia. Són les 7 del matí de Divendres de Passió.
...
...
“Visca Catalunya Lliure”. Com entendre aquell crit de Carrasco i Formiguera sinó és amb tota la força de l’ideal, la rebel·lia d’una lluita, l’esperança d’una victoria, el compromís indefugible? Sisplau, avui no em parleu de línies vermelles per la llibertat de Catalunya.
|
http://www.elsingular.cat/cat/notices/2015/04/1938_a_burgos_un_home_mor_107832.php
|